Atlante Gestion, signataire du Pacte Vélique

Représentants politiques et acteurs de la filière maritime ont signé  fin Mars le pacte vélique pour porter le développement de la propulsion des navires par le vent et décarboner le secteur.

Le transport maritime permet d’assurer les approvisionnements stratégiques de la France et de l’Europe : 85%  des importations et exportations européennes en volume arrivent ou partent par la mer. Bien qu’il soit le moyen de transport le plus performant en termes de consommation d’énergie et d’émissions de gaz à effets de serre à la tonne transportée par kilomètre, son impact environnemental reste significatif et représente 3% des émissions de gaz à effet de serre au niveau mondial.

Dans le cadre de la planification écologique, le gouvernement s’est fixé pour objectif de réduire l’impact carbone des flux logistiques, y compris du secteur maritime. L’une des solutions identifiées dans la récente feuille de route de décarbonation du maritime est l’utilisation de l’énergie du vent pour propulser les navires marchands. Immédiatement disponible et gratuite, celle-ci permet d’atteindre des niveaux importants de décarbonation, allant de 5% à 80%.

Dans ce pacte des engagements :

  • l’Etat accompagne la montée en puissance du secteur pour en faire une solution de référence dans la décarbonation du transport maritime
  • les acteurs véliques conçoivent des projets exemplaires en maximisant les retombées sur le sol français
  • l’écosystème de la chaîne de valeur vélique intensifie son recours aux solutions de propulsion des navires par le vent

Atlante Gestion est fière de faire partie de ces acteurs qui s’engagent pour mettre à l’honneur les acteurs de la propulsion des navires par le vent, engagés dans la réduction de l’empreinte environnementale du secteur maritime.

Pacte propulsion des navires

 

MAINE COLLEGES 72

€61 million

Sociale Infrastructure

Sarthe region

Lead investor in the construction and rehabilitation of four middle schools in the Sarthe region, located in Arnage, Coulaines, Le Mans and Noyen-sur-Sarthe to receive 2,300 students.

The project is in the operation phase since 2019.

LABEL - CERTIFICATION​

The project was subject to carbon assessment. Seeing the results, in end-January 2018, CERTIVA awarded MAINE COLLEGES 72 permanent HQE (high environmental quality) certifications for the “Programme Design” phase for each of the schools. The permanent HQE certification for the “Development” phase was awarded in November 2019 for all the schools.

As of November 2019, MAINE COLLEGES has also been awarded the Effinergie + label. This label testifies to the improvement in the buildings’ energy efficiency in relation to the 2012 Réglementation Thermique (the 2012 Heat Regulation).

Water management

Wastewater is let into the wastewater sewerage systems of the towns concerned.

A rainwater harvesting system is planned for sanitary use, so as to cover 10% of the water requirements for toilet bowls and urinals in the toilet facilities.

Waste management

Implementation of waste segregation.

All materials used in the construction have zero or very low VOC (Volatile Organic Compounds) levels.

Energy efficiency

The schools were equipped with low temperature radiators that require 30% less energy to provide the same thermal comfort given their much larger contact surface with the ambient air.

Ceiling radiant panels that allow a more accurate monitoring of power consumption, have been installed in the canteens.

PV solar panels will be installed horizontally on the roof, covering a total area of 57.12 m2.

The kitchen appliances run on electricity and are equipped with an energy optimiser.

SOCIAL​ IMPACT

The project complies with contractual commitments in terms of first-time employment, namely 20,000 work hours, and in employing SMBs for which the recruiting rate is 40%.

Asbestos removal and demolition works are carried out during school vacations and the floors are hosed in case of heavy dust.

Instead of a rock-breaker, the alligator crusher is used with rubber mallets to avoid the noise of metal against metal